Vereniging

Voor 1955

Voor 1955 heeft Sleeuwijk ook een korfbalvereniging gekend en wel vanaf 1947 tot 1952. Wat het toenmalige bestuur heeft overwogen ermee op te houden is nauwelijks bekend. Zeker is dat op 1 maart 1955 het huidige SKV is opgericht.

Vanaf 1 maart 1955

Het was Ben van Andel c.s., die het toenmalige bestuur vormden. Financieel was het beslist geen vetpot in die jaren. Van sponsoring had men helemaal nog nooit gehoord, dus de eigen portemonnaie moest nog wel eens getrokken worden.

Vele malen is SKV verhuisd. Volgens het dagblad "de Rotterdammer" behaalden we hiermee een wereldrecord. Zij besteedden hier uitgebreid aandacht aan. Steeds weer verhuizen is natuurlijk niet best voor het ledenaantal. Dit gegeven bezorgde het toenmalige bestuur, bestaande uit Jan Spiering, Jaap Delleman en Martha v.d. Boom vele hoofdbrekers. Maar mede door hun fanatisme kon SKV in 2020 hun 65-jarig bestaan vieren.

SKV begon met korfballen op "het Werk", nu de oprit van de Merwedebrug. Een prima terrein, veel zand dus weinig last van overtollig water. De club acteerde verder aan de Rijksstraatweg en op 't Zand. De boerderij van boer Bruijn was de kleedgelegenheid. De dames in de keuken en de heren in de stal. Vele oud-korfballers denken met gepaste nostalgie hieraan terug.

Bij het zwembad "Bijtelskil" was de volgende landingsplaats van SKV. Het terrein werd met man en macht geëgaliseerd (wat tegenwoordig ook geen gek idee zou zijn). Niet zoals nu met shovel en kraan, maar met het handje, de schop en de kruiwagen. Zegge en schrijven 1 wedstrijd werd hierop gespeeld. De gemeente had het terrein nodig om het bouwrijp te maken. U kunt zich vast wel voorstellen wat er toen in de leden omging en wat zij het toenmalige gemeentebestuur hebben toegewenst.

De plaats, waar nu "de Ontmoetingskerk" staat, werd het voorlaatste terrein waar SKV haar tenten opsloeg. Ongeveer 2 jaar werd de korfbalsport daar beoefend. In de rust werd de thee gebracht door de heer J. v.d. Boom, die vanaf het K. v.d. Sandeplein met een grote ketel richting Notenlaan wandelde.

Eindelijk, in de jaren '70, kreeg SKV van de gemeente een veld aangewezen op sportpark "de Roef", het veld waar ze nu nog spelen.
Sportief gezien kende SKV ook vele hoogte- en dieptepunten. In 1958 wist men kampioen te worden in de 4e klasse van de toenmalige CKB. Even zo vrolijk duikelden zij weer terug. In 1963 weer kampioen in dezelfde 4e klasse. Dat zij de smaak te pakken hadden bleek uit het feit dat ze de jaren die volgden grossierden in kampioenschappen. Vanuit de 3e klasse promoveerde SKV en stroomde in 1965 door tot de 1ste klasse, waarna het korfbalkruit verschoten leek.

De Paalpraat

In 1978 een nieuw fenomeen in de vereniging; clubblad "De Paalpraat" aanschouwde het levenslicht. Marianne en Huib Hartman namen het voortouw. Lange tijd werd dit bijgehouden door Joke Spiering. Inmiddels is het blad omgedoopt tot "Rondom de Korf" en wordt dit halfjaarlijks uitgegeven door de Commissie Sociale Media.

Ledenaantal

De korfbalsport kwam toch wat meer in de belangstelling. Het ledenaantal groeide. In de periode '77/78 had SKV een aspiranten- en een pupillenteam in de competitie. In 1980 werd het 25-jarig bestaan van de vereniging gevierd. Vele oudspelers/-speelsters luisterden dit festijn op.

In de jaren '80 deden vele oudgedienden een stapje terug om plaats te maken voor de jeugdige sporters. Intussen had SKV een juniorenploeg op de been gekregen en deze ploeg deed het prima. In 1984 wisten zij kampioen te worden. Jarenlang was dit team een eenheid. In de seniorenafdeling wisten zij vele malen kampioen te worden. In'88/89 promoveerden zij naar de 2e klasse en in mei 1991 wist deze ploeg o.l.v. Kees Koppenol zich te verzekeren van een plaats in de 1ste klasse. Door vertrek van 4 spelers kreeg de ploeg een fikse deuk. Met een nieuwe trainer, Paul de Koning, wist men in 1993 kampioen te worden in de zaal.

Activiteiten

Dat ze bij SKV niet alleen korfballen is bij velen wel bekend. Ging men vroeger naar de bondsdagen van de CKB, tegenwoordig worden er meerdere activiteiten ontplooid. Ook op de afsluitmiddag is men intensief bezig bij de verschillende spellen.

Clubhuis

Sinds juni 1993 is SKV de trotse eigenaar van een clubhuis en sinds maart 1994 van een professionele veldverlichting. Een leden aantal van ruim honderd, die dankzij de doorzetters van vroegere jaren nu kunnen profiteren van wat er gerealiseerd is.

SKV heeft het gouden jubileum, 50 jaar, in 2005 gevierd. Bekend als een vereniging waar het korfbal met plezier beoefend wordt!

Nieuw veld

Op 29 augustus 2015 vierde SKV het 60-jarige bestaan gevierd, en dit ging niet zomaar voorbij. Op deze prachtige dag werd het nieuwe kunstgrasveld feestelijk geopend en meteen in gebruik genomen tijdens het welbekende mixtoernooi!